fredag 12. november 2010

Utrolig enkle Pepperkaker

Idag har jeg liksom aldri fått farten riktig opp. Jeg har riktignok ryddet og vasket i et par kjøkkenskap og sydd ferdig ( nesten) en kjole. Satt på litt klesvask - men det har liksom gått så tregt alt... det har vært så mye deiligere å bare sitte foran peisen å sløve ...
For at det likevel skulle virke som om jeg hadde fått noe gjordt i løpet av en hel fridag, satte jeg en pepperkakedeig. En veldig enkel pepperkakedeig. En det bare ikke går an å bomme på. En jeg har laget de siste 20-25 år uten å feile...
Alt går an.
 Jeg manglet malt nellik, det tok jeg på strak arm og erstattet med allehånde, ingen krise. Jeg hadde for liten gryte til smøret og sirupen - større krise, søl over hele komfyren. I ren stressreaksjon helte jeg deretter den altfor varme smør/sirupmasen over melet og DEIGEN SKILTE SEG! Det må være første gang jeg noensinne har hørt om pepperkakedeig som skiller seg!
Med litt flaks greier jeg likevel kanskje å redde deigen når den bare får stå å bli kald igjen.

Hvis du likevel vil ha oppskriften så kommer den her - (nesten) idiotsikker :)



4.5 dl lys sirup
300 gr. smør
4.5 dl. sukker
1 egg
4 ts. nellik
6 ts. kanel
4 ts. kardemomme
4 ts ingefær
13-15 dl. hvetemel

Varm opp sirup og smør, avkjøl og bland med alt det tørre og egget. Sett kjølig til neste dag. Kjevle og stikk ut små søte hjerter. Stek i 8 min på 175 gr. NB! Søte og gode som ikke trenger "pynt". Sprø kaker som smelter  i munnen, derfor er de ikke egnet til å lage hus eller henges opp!

Ingvild





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar