Viser innlegg med etiketten pepperkaker. Vis alle innlegg
Viser innlegg med etiketten pepperkaker. Vis alle innlegg

fredag 12. november 2010

Utrolig enkle Pepperkaker

Idag har jeg liksom aldri fått farten riktig opp. Jeg har riktignok ryddet og vasket i et par kjøkkenskap og sydd ferdig ( nesten) en kjole. Satt på litt klesvask - men det har liksom gått så tregt alt... det har vært så mye deiligere å bare sitte foran peisen å sløve ...
For at det likevel skulle virke som om jeg hadde fått noe gjordt i løpet av en hel fridag, satte jeg en pepperkakedeig. En veldig enkel pepperkakedeig. En det bare ikke går an å bomme på. En jeg har laget de siste 20-25 år uten å feile...
Alt går an.
 Jeg manglet malt nellik, det tok jeg på strak arm og erstattet med allehånde, ingen krise. Jeg hadde for liten gryte til smøret og sirupen - større krise, søl over hele komfyren. I ren stressreaksjon helte jeg deretter den altfor varme smør/sirupmasen over melet og DEIGEN SKILTE SEG! Det må være første gang jeg noensinne har hørt om pepperkakedeig som skiller seg!
Med litt flaks greier jeg likevel kanskje å redde deigen når den bare får stå å bli kald igjen.

Hvis du likevel vil ha oppskriften så kommer den her - (nesten) idiotsikker :)



4.5 dl lys sirup
300 gr. smør
4.5 dl. sukker
1 egg
4 ts. nellik
6 ts. kanel
4 ts. kardemomme
4 ts ingefær
13-15 dl. hvetemel

Varm opp sirup og smør, avkjøl og bland med alt det tørre og egget. Sett kjølig til neste dag. Kjevle og stikk ut små søte hjerter. Stek i 8 min på 175 gr. NB! Søte og gode som ikke trenger "pynt". Sprø kaker som smelter  i munnen, derfor er de ikke egnet til å lage hus eller henges opp!

Ingvild